Σχεδόν δυο χρόνια μετά την ανάληψη της καλλιτεχνικής διεύθυνσης του Κ.Θ.Β.Ε, ο Γιάννης Βούρος με πείσμα, τόλμη, επιμονή και υπομονή προσπαθεί να ισορροπήσει σ’ ένα τεντωμένο σχοινί.
Προικισμένος με πολλές ικανότητες και καλλιτεχνική ευαισθησία, αφουγκράζεται τις ανάγκες των ηθοποιών και τα προβλήματα των τεχνικών, κατανοεί τις απεργιακές τους κινητοποιήσεις με κύριο άξονα το οικονομικό, προσπαθεί με κατάλληλους χειρισμούς ν’ ανταποκριθεί στα χρέη του παρελθόντος που δημιουργούν «τρύπα» στον ήδη συρρικνωμένο προϋπολογισμό και επιχειρεί με τολμηρές επιλογές( μείωση της τιμής του εισιτηρίου, πακέτα εισιτηρίων, Φεστιβάλ Δάσους, κλιμάκια σε περιοδεία στη Β. Ελλάδα κ.α) να καλύψει τις υποχρεώσεις του οργανισμού και τις περικοπές που γίνονται στους κόλπους του.
Εντούτοις, παρά την οικονομική δυσπραγία, τις θολές προθέσεις του αρμόδιου υπουργείου και την αβεβαιότητα ως προς τη συνέχιση της θητείας του, ο Γιάννης Βούρος παρουσίασε εκ νέου βιώσιμες οικονομικές αναλύσεις και ανακοίνωσε τον καλλιτεχνικό προγραμματισμό για την περίοδο 2015-2016 με έργα από το ελληνικό και το ξένο ρεπερτόριο( Σαίξπηρ, Μπίχνερ, Τσέχοφ, Βιντιάδης, Ραγκαβής κ.α), στέλνοντας το μήνυμα ότι το Κ.Θ.Β.Ε είναι ένα ζωντανό κύτταρο που μπορεί να βγει νικητής.
Σε μια ανάπαυλα του βεβαρημένου προγράμματός του, ο Γιάννης Βούρος με πολύ ευγένεια, μου παραχώρησε αποκλειστικά για τα Θ.Π τη συνέντευξη που ακολουθεί μεταδίδοντάς μας την αγωνία του και την αγάπη του για το Κ.Θ.Β.Ε.
Συνέντευξη στη Σμαρώ Κώτσια
-Είστε πτυχιούχος της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ (Τμήμα Θεατρικών Σπουδών), πτυχιούχος Δημοσιογραφίας-Δημοσιολογίας και της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου. Έχετε πολλαπλές ιδιότητες: Δάσκαλος, ηθοποιός, σκηνοθέτης, παραγωγός, μεταφραστής, συγγραφέας—μάλιστα το θεατρικό σας έργο «Άρωμα ανδρών» τιμήθηκε με το Γ΄ Κρατικό Βραβείο – πολιτικός, και πρόσφατα καλλιτεχνικός διευθυντής του Κ.Θ.Β.Ε. Ποια ιδιότητά σας εκφράζει περισσότερο;
Αν αναλύσει κάποιος με προσοχή όλες τις ιδιότητες θα καταλάβει ότι η μία «εκπαιδεύει» και «γεννάει» την άλλη. Κάθε ιδιότητα σε τοποθετεί σε άλλους ρόλους, νέες προκλήσεις, διαφορετικά στοιχήματα, ωστόσο το αποτέλεσμα έχει στοιχεία από όλη τη διαδρομή της ζωής και των επιλογών μου…
-Έχοντας μια μεγάλη και πολύπλευρη εμπειρία στο θεατρικό χώρο, νομίζετε ότι αυτή την εποχή, η πληθώρα των θεατρικών σχημάτων και παραστάσεων, τόσο στην Αθήνα όσο και στην πόλη μας, βοηθά στην υπόθεση του θεάτρου;
Το «πολύ» δε σημαίνει κακό και το «λίγο» δε μεταφράζεται οπωσδήποτε σε καλό… Το θετικό για εμένα στο σκηνικό όπως έχει διαμορφωθεί σήμερα είναι ότι δίνει στον κόσμο το δικαίωμα της επιλογής. Είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει πλουραλισμός προτάσεων στο θέατρο.
-Πιστεύετε ότι το θέατρο εκτός από καλλιτεχνική πράξη είναι και πολιτική;
Φυσικά και αυτό μπορεί να φανεί από την επιλογή του ρεπερτορίου.
-Ποια, κατά τη γνώμη σας, είναι η αποστολή ενός Κρατικού Θεάτρου και πόσο «καλλιτεχνικός» είναι ο ρόλος του διευθυντή του;
Θεωρώ ότι το Κρατικό Θέατρο πρέπει να είναι ανοιχτό στον πολίτη και παράλληλα να καλύπτει τις ανάγκες, τα ενδιαφέροντα και τις αναζητήσεις διαφορετικών κατηγοριών κοινού. Για τον λόγο αυτό επιλέγουμε μια ευρεία γκάμα ρεπερτορίου που συμπεριλαμβάνει διαφορετικά είδη και τάσεις στον χώρο του θεάτρου και προχωράμε σε συνεργασίες ή φιλοξενίες θεατρικών και χοροθεατρικών σχημάτων με σύγχρονες αναζητήσεις. Για να τα πετύχεις όλα αυτά σε μια περίοδο κρίσης, το έχω πει πολλές φορές, γίνεσαι και καλλιτέχνης και λογιστής και οικονομολόγος….
-Ζείτε ήδη περισσότερο από ενάμιση χρόνο εδώ, έχετε τη γνώμη ότι η Θεσσαλονίκη είναι μια πόλη που αγαπά και στηρίζει το θέατρο, ικανή να γεμίζει τρεις πολύ μεγάλες σκηνές (Λαζαριστών, Κεντρική Σκηνή, Βασιλικό) και άλλες μικρότερες εντός και εκτός του Κ.Θ.Β.Ε.;
Το απέδειξαν οι κρατήσεις. Το κοινό της Θεσσαλονίκης έχει στηρίξει το Θέατρο με ότι μέσο διαθέτει. Στο παρελθόν έχω δώσει στη δημοσιότητα τα νούμερα των εισπράξεων, τα οποία όπως έχω υπογραμμίσει, αν έμεναν στην «τσέπη» του ΚΘΒΕ, θα μπορούσαμε να κάνουμε ακόμη περισσότερα, γιατί ο κόσμος το ζητάει.
-Θεωρείτε ότι το κοινό της πόλης μας είναι αρκετά ανοιχτό σε καινοτόμες και τολμηρές θεατρικές προτάσεις;
Όπως σας απάντησα και προηγουμένως, υπάρχουν κατηγορίες κοινού με ενδιαφέροντα και αναζητήσεις που είναι ανοιχτές σε καινοτόμες και τολμηρές θεατρικές προτάσεις.
-Στον προγραμματισμό των φετινών παραστάσεων ήταν έντονη η παρουσία σύγχρονων Ελλήνων συγγραφέων από τους Κεχαϊδη-Χαβιαρά μέχρι τον Γ.Βέλτσο. Ποια είναι η γνώμη σας για τα σύγχρονα ελληνικά θεατρικά κείμενα;
Είναι αυτονόητο ότι σε έναν Οργανισμό όπως είναι το ΚΘΒΕ οφείλουμε να αναδεικνύουμε τα σύγχρονα ελληνικά θεατρικά κείμενα, που με τη σειρά τους αποτυπώνουνε κομβικά χαρακτηριστικά της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας. Δεν βαδίζω στην πεπατημένη αλλά στο δρόμο του ρίσκου, της έρευνας, της πρωτοπορίας, της εναλλακτικής πρότασης έξω από τους σκοτεινούς τοίχους ενός δημόσιου φορέα, αλλά στο φως, στην κρίση, στην κριτική και στη συμμετοχή.
-Η φετινή σαιζόν τελείωσε άδοξα για το Κ.Θ.Β.Ε. Η συνεχιζόμενη απεργία, ηθοποιών και τεχνικών διεκδικώντας τα δίκαια αιτήματά τους, δεν επέτρεψε να ολοκληρωθούν οι προγραμματισμένες παραστάσεις. Πιστεύετε ότι το Κ.Θ.Β.Ε. μετά από 54 χρόνια λειτουργίας, θα μπορέσει να επιβιώσει εν μέσω της οικονομικής κρίσης, παρά τα χρέη που έχει, τις ποικίλες δυσκολίες που αντιμετωπίζει και την αδυναμία του αρμόδιου υπουργείου να το υποστηρίξει οικονομικά;
Πλέον είναι ξεκάθαρο ότι είναι θέμα πολιτικής βούλησης. Περιμένω και εγώ, όπως όλοι, να μάθω τις προθέσεις της νέας ηγεσίας για το μέλλον του ΚΘΒΕ. Έχω κάνει άπειρες οικονομικές αναλύσεις, αναλογικές σκέψεις και οικονομικούς σχεδιασμούς που βγάζουν το ΚΘΒΕ νικητή. Όλα λοιπόν ξεκινάνε και τελειώνουν στο τι θέλουν να κάνουν…
-Είστε ο εμπνευστής του 1ου φεστιβάλ Δάσους που θα διεξαχθεί από τις 15 Ιουνίου έως και τις 15 Σεπτεμβρίου. Ποιο είναι το προφίλ των εκδηλώσεων που θα φιλοξενηθούν στο Θέατρο Δάσους;
Στο πλαίσιο του σχεδιασμού μας ήταν η αξιοποίηση όλων των χώρων που διαθέτει το Κρατικό Θέατρο. Για τρεις ολόκληρους μήνες η καρδιά της Θεσσαλονίκης θα χτυπά στο Θέατρο Δάσους, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη της πολιτιστικής φυσιογνωμίας της πόλης. Με γνώμονα λοιπόν τα παραπάνω, το προφίλ του Φεστιβάλ διαμορφώθηκε από τα ίδια τα καλλιτεχνικά και θεατρικά σχήματα που θα πάρουν μέρος.
-Είστε της γνώμης ότι αυτή η καλοκαιρινή διοργάνωση του Κ.Θ.Β.Ε. θα είναι ικανή να «ανταγωνιστεί» τους διάφορους περιοδεύοντες θιάσους και τις μουσικές συναυλίες δημοφιλών τραγουδιστών, τις «Ανοιχτές Γιορτές Θεάτρου» που διοργανώνει ο Δήμος Θεσσαλονίκης στο «Θέατρο Κήπου» καθώς επίσης και τα «Μερκούρεια» που διοργανώνει ο Δήμος Συκεών;
Δεν υπάρχει ζήτημα ανταγωνισμού. Επικροτούμε έως και στηρίζουμε με δικές μας συμμετοχές παράλληλες εκδηλώσεις στη Θεσσαλονίκη. Μια πόλη «γεμάτη» έχει πάντα περισσότερες δυναμικές εξόρμησης.
-Διαισθάνεστε ότι θα σας δοθεί η ευκαιρία να υλοποιήσετε τον προγραμματισμό που ανακοινώσατε ή θα τον αφήσετε ως παρακαταθήκη σ’ αυτόν που θα σας διαδεχθεί;
Όλα δείχνουν ότι η χρονιά θα κυλήσει ομαλά. Πριν την ανακοίνωση του καλλιτεχνικού προγραμματισμού διερεύνησα τις προθέσεις του υπουργού θέλοντας να αποφύγω αποφάσεις δεσμευτικές για τον επόμενο … Η ανακοίνωση του ρεπερτορίου αποκαλύπτει και την κατάληξη της συζήτησης που είχαμε.
-Αναλαμβάνοντας τα ηνία του Κ.Θ.Β.Ε. είχατε δηλώσει ότι «θα υπάρξει συζήτηση όταν θα έχει παραχθεί πολιτιστικό προϊόν ικανό να κριθεί και να αξιολογηθεί». Σήμερα περίπου δύο χρόνια μετά, αισθάνεστε ότι θα μπορούσατε να κάνετε έναν «μίνι» απολογισμό σχετικά με το «πολιτιστικό προϊόν που έχει παραχθεί»;
Η επιστροφή του κόσμου στις αίθουσες του Κρατικού θεάτρου δηλώνει πολλά. Ωστόσο, θέλω να ρωτήσω εγώ… «Πόσο πρέπον είναι στις μέρες μας να μιλήσουμε για το εύρος του πολιτιστικού έργου που παράχθηκε… όταν αυτό στις μέρες θεωρείται «αιτία του κακού» για συζητήσεις συρρίκνωσης που γίνονται γύρω από τους κόλπους του ΚΘΒΕ ως σχεδιασμός διάσωσης του Οργανισμού;»…
Σας ευχαριστώ!