Skip to main content

Ο σπουδαίος Έλληνας σχεδιαστής Γιάννης Τσεκλένης έφυγε σε ηλικία 82 ετών 

Την είδηση του θανάτου έκανε γνωστό το Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα.

«Με μεγάλη μας θλίψη σας ανακοινώνουμε ότι ένας μεγάλος Έλληνας, ένας άνθρωπος της μόδας, ο δικός μας άνθρωπος, ο διάσημος σχεδιαστής Γιάννης Τσεκλένης έφυγε από τη ζωή την Τετάρτη 29 Ιανουαρίου 2020 σε ηλικία 82 ετών.

Ο Γιάννης Τσεκλένης ήταν ο άνθρωπος που οδήγησε την ελληνική μόδα έξω από τα σύνορα της χώρας. Δημιουργίες του πωλήθηκαν παγκοσμίως από κορυφαία καταστήματα, σε περισσότερες από 30 χώρες στο διάστημα 1965 με 1991.

Τα σχέδια για τα υφάσματα των ρούχων του τα αντλούσε από τον ελληνικό και τον παγκόσμιο πολιτισμό.

γιαννης τσεκλένης

Ο Γιάννης Τσεκλένης είχε δωρίσει το σύνολο των συλλογών του στο Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα «Β. Παπαντωνίου» και έργα του έλαβαν μέρος σε πολλές αναδρομικές εκθέσεις, όπως «Γιάννης Τσεκλένης – Ένας Έλληνας σχεδιαστής μόδας», στο Θέατρο Θησείο στην Αθήνα, «6 ‘Παγκόσμιοι’ Έλληνες σχεδιαστές» στο Ζάππειο, στο Λονδίνο και τη Λευκωσία και την πρόσφατη «Tseklenis. Τα χρόνια της μόδας» στο Ναύπλιο.

Ο Γιάννης Τσεκλένης ετοίμαζε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση στο τέλος του χρόνου, η οποία και θα γίνει προς τιμήν του από τους φορείς που την είχαν αναλάβει.

Το 1965  αναλαμβάνει το κατάστημα και αρχίζει να σχεδιάζει τα πρώτα του υφάσματα, τη συλλογή Tseklenis Silks σε συνεργασία με τη μεταξουργία Χρυσαλλίς. Ήταν ακόμα η εποχή που υπήρχε ανθούσα ελληνική βιομηχανία και εξήγαγε χιλιάδες μέτρα και τόνους υφασμάτων.   Καθώς η διεθνής τάση ήταν τα εμπριμέ υφάσματα και τα μεγάλα σχέδια του Emilio Pucci, ο νεαρός επιχειρηματίας δημιουργεί μια ανάλογη συλλογή την οποία παρουσιάζει στον σχεδιαστή υψηλής ραπτικής Ντίμη Κρίτσα. Ο τελευταίος του προτείνει να συνεργαστούν. Πράγματι ο μεν με τα υφάσματά του και ο δε με τα πατρόν του συμμετείχαν στο Α’ Μεσογειακό Φεστιβάλ Μόδας που οργάνωσε το περιοδικό «Μόδα» του ΔΟΛ.   Η συλλογή ταξίδεψε από τη Θεσσαλονίκη όπου πρωτοπαρουσιάστηκε μέχρι τη Βηρυτό και τη Βενετία. Εκείνη την εποχή ακριβώς γνωρίζεται και με την πανέμορφη Έφη Μελά, μανεκέν όπως τις έλεγαν τότε, μοντέλο σταρ, με την οποία συνδέεται. Η σχέση τους, χάρη στη μεγάλη πείρα εκείνης στον χώρο της μόδας, υπήρξε καθοριστικής σημασίας και στα επαγγελματικά του, ενθαρρύνοντάς τον σε κάθε νέο του βήμα. 
τσεκλένης
Η πρώτη εκείνη μεγάλη επιτυχία εδραιώνει τη συνεργασία των δύο σχεδιαστών και αποφασίζουν να προχωρήσουν σε μια νέα συλλογή που θα παρουσιαζόταν στη Νέα Υόρκη. «Πού να ανταγωνιστούμε Γάλλους και Ιταλούς στην Ευρώπη;» λέει αυτοσαρκαστικά. Το γεγονός ότι είχαν την προνοητικότητα να την παρουσιάσουν σε off market season δηλαδή την άχαρη εκείνη περίοδο μεταξύ φθινοπώρου και Χριστουγέννων αυτομάτως τους πέρασε σε όλες τις απογευματινές εφημερίδες της Νέας Υόρκης.   Ζητάει να τους γνωρίσει η 85χρονη Ελίζαμπεθ Άρντεν, ιδιοκτήτρια του πιο επιδραστικού οίκου μόδας της εποχής, και καταλήγει να τους αναθέσει παραγγελίες 5.000 μέτρων μεταξωτών υφασμάτων – ποσότητας «μυθικής» για τα ελληνικά δεδομένα. Κι έτσι η ετικέτα Τσεκλένης-Κρίτσας μπαίνει δυναμικά στην αμερικανική αγορά.   Αυτό οδήγησε σε μια ακόμα σημαντική συνεργασία με τον κολοσσό Puritan Fashion Corporation, που μέσω 16 εταιρειών διοχέτευε ενδύματα σε όλη τη χώρα. Τότε σχεδιάζει τη δεύτερη προσωπική του συλλογή πάνω σε μινωικά μοτίβα και θέματα για να στηρίξει μια καμπάνια με τίτλο «The Greek Fashion Odyssey», χρηματοδότες της οποίας ήταν ο ΕΟΤ, η Ολυμπιακή, το μπράντι Μεταξά και ο Αριστοτέλης Ωνάσης προσωπικά. 
Εκατομμύρια δολάρια στήριξαν τη νέα συλλογή με διαφημίσεις στον διεθνή Τύπο, προβολή στις τηλεοράσεις του εξωτερικού και στις βιτρίνες των πολυκαταστημάτων πολυτελείας της Αμερικής. Μια καμπάνια που τουριστικά δεν είχε το αναμενόμενο αποτέλεσμα, καθώς τον Απρίλιο του 1967 που το μεγάλο λανσάρισμα βρισκόταν στην κορύφωση του, ενόψει καλοκαιριού, η Ελλάδα έμπαινε στον πολιτικό της χειμώνα για τα επόμενα 7 χρόνια με τη χούντα των συνταγματαρχών.   Ο Ωνάσης πίστευε ότι «καλύτερα να σε κακολογούν παρά να σε αγνοούν» κι έτσι έγινε κάτι ανάλογο με αυτό που γίνεται τα τελευταία χρόνια με την κρίση: η αρνητική εικόνα έκανε την Ελλάδα της μόδας!

Για το έργο του είχε λάβει πολλές τιμητικές διακρίσεις ανάμεσα στις οποίες τον Αργυρό Σταυρό του Τάγματος του Φοίνικος, το Χρυσό Μετάλλιο της Μόδας από το Ελληνικό Ινστιτούτο Μόδας, την Κόρη των Κυκλάδων από το Ελληνικό Κέντρο Μόδας και το βραβείο Δίολκος της Ελληνικής Ακαδημίας Marketing.

Ήταν παντρεμένος με την Έφη Μελά και είχε ένα γιο τον Κωνσταντίνο, γνωστό εννοιολογικό καλλιτέχνη και κινηματογραφιστή».

Οι δημιουργίες του από το 1965 έως το 1991, πωλήθηκαν παγκοσμίως από τα κορυφαία καταστήματα, σε περισσότερες από 30 χώρες.

Στα τέλη της δεκαετίας του 1970 και τη δεκαετία του 1980, υπέγραφε με τη φίρμα TSEKLENIS στολές εργασίας, κάλτσες, βαλίτσες, καθώς και μια σειρά από οικιακά προϊόντα, όπως λευκά είδη, υφάσματα διακόσμησης εσωτερικών χώρων και επίπλων, πλακάκια τοίχου και δαπέδου κ.λπ.

Επίσης σχεδίαζε τους εσωτερικούς χώρους αυτοκινήτων, αεροσκαφών και ξενοδοχείων. Το έργο του εγκωμιάστηκε παγκοσμίως από κορυφαίους συντάκτες μόδας της εποχής, όπως η Bernadine Morris (New York Times), Sally Kirkland (Life Magazine),η Eugenia Sheppard (International Herald Tribune, Los Angeles Times) και πολλοί άλλοι.

τσεκλένης

Συλλυπητήρια από την υπουργό πολιτισμού

«Η φαντασία, η τόλμη, το όραμα χαρακτήριζαν τη δουλειά του Γιάννη Τσεκλένη» αναφέρει σε συλλυπητήριο μήνυμα της η υπουργός Πολιτισμού, πληροφορούμενη την είδηση του θανάτου του σπουδαίου σχεδιαστή.

«Το έργο του ξεπερνούσε τα στενά όρια της μόδας, όπως ξεπέρασε και τα όρια της Ελλάδας, φτάνοντας σε κάθε άκρη του κόσμου. Είναι ένας από τους ελάχιστους και οπωσδήποτε ο πιο ονομαστός, από εκείνους που πέτυχαν να ακουστεί ο όρος «ελληνική μόδα» στο εξωτερικό», συνεχίζει το μήνυμα της κ.Μενδώνη.

«Με ξεχωριστή δημιουργικότητα και ευρηματικότητα, ο Γιάννης Τσεκλένης αξιοποίησε τον πλούτο του ελληνικού πολιτισμού με τα περίφημα prints, που αποτέλεσαν το σήμα κατατεθέν της σχεδιαστικής του υπογραφής. Από τα αρχαία αγγεία, μέχρι τα βυζαντινά ψηφιδωτά και τα έργα σύγχρονης Τέχνης Ελλήνων καλλιτεχνών, οι δημιουργίες του Γιάννη Τσεκλένη υπήρξαν ένα μέσο διεθνούς προβολής και της Ελλάδας. Με την ευφυΐα που τον διέκρινε, αξιοποίησε κάθε δημιουργική δυνατότητα. Οι ιδέες του και η υπογραφή του βρέθηκαν στην καθημερινότητά μας. Στα μέσα μαζικής μεταφοράς, σε αντικείμενα καθημερινής χρήσης, στον σχεδιασμό χώρων, ακόμη και στα σχολεία. Ήταν ένας άνθρωπος αγαπητός, θαρραλέος και δυνατός. Ο θάνατός του είναι απώλεια και για την αισθητική της καθημερινότητάς μας. Εκφράζω τα θερμά και ειλικρινή μου συλλυπητήρια στην Έφη Μελά, στον γιο τους Κωνσταντίνο, στους πολυπληθείς φίλους του».

error: Content is protected !!