Το ελληνικό κοινό γνώρισε το νεοϋρκέζικο θεατρικό σχήμα Natural Theater of Oklahoma πριν τέσσερα χρόνια με το έργο ” Κυνήγι της ευτυχίας” (2018), στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Οι δημιουργοί αυτής της θεατρικής ομάδας, ένα ιδιαίτερα αντισυμβατικό δίδυμο, ο Πάβολ Λίσκα και η Κέλι Κόπερ γνωρίζουν πολύ καλά και πιστεύουν ακράδαντα ότι όλες οι μορφές της τέχνης μπορούν να ασκήσουν κριτική σε κακώς κείμενα, να υποκινήσουν εξεγέρσεις, να προκαλέσουν αλλαγές και να επηρρεάσουν την κοινή γνώμη.
Εν μέσω πανδημίας και ενώ χιλιάδες άνθρωποι πέθαιναν από covid-19 και ο Πρόεδρος Τράμπ είχε εκφράσει την επιθυμία να αγοράσει τη Γροιλανδία, το ανατρεπτικό δίδυμο, Λίσκα και Κόπερ, εμπνέεται και “κυοφορεί” την country όπερα ” Μπερτ Τουρρίντο : Μια όπερα”, η οποία παρουσιάστηκε το 2021. Μια οπερατική περφόρμανς, η οποία με οξύ πνεύμα, βιτριολικό χιούμορ και λοξό τρόπο προσέγγισης, επιχειρεί να αναδείξει, να καυτηριάσει και να δώσει σκηνική υπόσταση σε καίρια σημερινά προβλήματα: Τις κλιματικές καταστροφές, τη μόλυνση του περιβάλλοντος, τις γενοκτονίες, τις προσφυγικές ροές, τις μολυσματικές ασθένειες, την επεκτατική πολιτική και τις βιαιότητες που διαπράττονται για τη διασφάλιση της εξουσίας, τις περίπλοκες ερωτικές σχέσεις ακόμη και τη μητρότητα ως ένα μυστήριο που εξασφαλίζει τη συνέχεια του ανθρώπινου είδους αλλά και μια υπόσχεση για το sequel της παράστασης.
Aποτέλεσμα της συνεχούς δημιουργικής αναζήτησης του Natural Theater of Oklahoma είναι αυτή η country ιλαροτραγωδία που εκτυλίσσεται σε ένα δυστοπικό τόπο και χρόνο. Ένας παρολίγο πνιγμένος που σώζεται από μια γοργόνα ή φάντασμα και μεταφέρεται σε ένα νησί, το οποίο εξουσιάζει ένα δεσποτικό βασιλικό ζευγάρι, ένα ερωτικό τρίγωνο που καταλήγει σε φόνο, μια εξωγήινη εισβολή, η επινόηση της θρησκείας για να έρθει ο άνθρωπος σε επαφή με μια ανώτερη δύναμη, μια άμωμος σύλληψη, η τελευταία φάλαινα μπελούγκα…συγκροτούν το αφήγημα του “Μπερτ Τουρρίντο: Μια όπερα”.
Όλοι οι ηθοποιοί: Gabel Elben, Anne Gridley, Robert M. Johanson, Bence Mezei, Kadence Neill διαθέτουν εξαιρετικά φωνητικά και υποκριτικά προσόντα. Ο δε Robert M. Johanson συνέθεσε και τη μουσική της παράστασης. Δυστυχώς όμως η μουσική κούρασε γιατί παρέμενε μονότονα επαναλαμβανόμενη χωρίς καμία διαφοροποίηση, πράγμα που παρέσυρε και τη χορογραφία της παράστασης σε μια συνεχή επανάληψη των χαρακτηριστικών χορευτικών κινήσεων της country μουσικής.
Το Natural Theater of Oklahoma δημιούργησε μια καθαρά χειροποίητη παράσταση που εκπέμπει φρεσκάδα, απλότητα και μια πηγαία αθωότητα. Ζωγραφισμένα πανό καθορίζουν τον κάθε σκηνικό χώρο. Ενώ χειροκίνητα κύματα και ένα πελώριο μπλε μεταξωτό πανί παραπέμπουν σε έναν γαλήνιο ωκεανό, ο οποίος μετατρέπεται σε φουρτουνιασμένο εξαιτίας της μανιασμένης καταιγίδας που ξεσπά, με τις ασημένιες σημαίες που στροβιλίζουν οι ηθοποιοί, να παραπέμπουν σε τεράστια κύματα.
Το έργο “Μπερτ Τουρρίντο” είναι μια ευφυής και ανατρεπτική όπερα, η οποία κριτικάρει, σατιρίζει και καταγγέλει μια πληθώρα καυτών προβλημάτων που μαστίζουν τις σύγχρονες κοινωνίες αλλά τελείως επιφανειακά, χωρίς καμία ιδιαίτερη εμβάθυνση.