Το διάσημο έργο του Δημήτρη Ψαθά ανέβηκε στο Θέατρο Μπουρνέλη από το θίασο της Κατερίνας τον Νοέμβριο του 1963 με την ίδια την Κατερίνα (Ανδρεάδη) στον ρόλο του σκηνοθέτη αλλά και στον ομώνυμο πρωταγωνιστικό ρόλο. Μια αγιάτρευτη χαρτοπαίχτρα, η Αλέκα, οδηγείται εξ αιτίας του πάθους της σε διάφορες παρεξηγήσεις. Ο άνδρας της, προκειμένου να τη συνεφέρει, αρχίζει να κάνει κόρτε σε μια συμπαίχτριά της. Τα παιδιά του ζευγαριού, όμως, δε γνωρίζουν τις προθέσεις του πατέρα τους και ανησυχούν για τη μοίρα της οικογένειας. Έπειτα από διάφορες περιπέτειες, η χαρτοπαίχτρα δίνει τον μεγάλο όρκο: “να μην ξαναπιάσει τράπουλα στα χέρια της”.
Επιμέλεια αφιερώματος : Γιάννης Καντήρος
Το έργο γράφτηκε ειδικά για την Κατερίνα από τον σπουδαίο Δημήτρη Ψαθά. Όπως αναφέρει ο ίδιος ο συγγραφέας : ” Η περσυνή συνεργασία μου με την Κατερίνα μου θύμισε πάλι την χαρτοπαίχτρα, που σκέφθηκα ότι θα μπορούσα να εμπιστευθώ στο εξαίσιο κωμικό ταλέντο της. Έτσι κάθησα κ’ εργάσθηκα την κωμωδία με την πλήρη βεβαιότητα ότι θα πέσει σε καλά χέρια. Ελπίζω ότι η κωμωδία αυτή θα ‘χει τύχη με το θεατρόφιλο κοινό, εκτός αν … την γρουσουζέψει η κριτική με την μουρμούρα της…”
“Η χαρτοπαίχτρα” όχι μόνο δεν γρουσουζεύτηκε αλλά αποθεώθηκε από κοινό και κριτικούς. Η επιτυχία ήταν τεράστια. Τρεις συνεχόμενες σεζόν, αλλάζοντας τρεις φορές στέγη και πάνω από 700 παραστάσεις, αριθμός ρεκόρ για την εποχή, πρόσθεσαν άλλο ένα θεατρικό θρίαμβο στο βιογραφικό της κυρίας Κατερίνας ως ηθοποιού και θιασάρχη.
Ο κριτικός της εποχής Σόλων Μακρής αναφέρει ότι το ταλέντο της Κατερίνας μπορεί να συγκριθεί μόνο με της Μ. Κοτοπούλη αφού περνάει με άνεση από δραματικούς σε κωμικούς ρόλους. ” Στην κωμωδία του Δ. Ψαθά δημιούργησε με οίστρο και ζωντάνια την κυρία Αλέκα, χωρίς να της στερεί το ανθρώπινο υπόβαθρο και τη γυναικεία θέρμη με την οποία προίκισε ο συγγραφέας την ηρωίδα του…”
Η ταινία
Η μεγάλη επιτυχία οδήγησε λοιπόν και στην κινηματογραφική μεταφορά που καθιέρωσε τη Ρένα Βλαχοπούλου. Ήταν σύνηθες για την εποχή ένα πετυχημένο θεατρικό κείμενο να διασκευάζεται και να μεταφέρεται και στον κινηματογράφο. Ο ρόλος φυσικά είχε προταθεί στην κυρία Κατερίνα η οποία αρνήθηκε παραμένοντας πιστή στην απόφασή της να μην εμφανιστεί στο σινεμά που γνώριζε τότε τη μεγάλη του άνθιση. Εξάλλου η μεγάλη θεατρίνα είχε μπει μόλις στην έκτη δεκαετία της ζωής της και είχε αρνηθεί, ήδη από πολύ νέα, μεγάλους κινηματογραφικούς πρωταγωνιστικούς ρόλους. Δε θα το έκανε τώρα. Σίγουρα η δημοτικότητά της στις νεότερες γενιές θα ήταν διαφορετική αν είχε εμφανιστεί στον κινηματογράφο. Ωστόσο όποιος γεννήθηκε σε παλιότερες δεκαετίες θυμάται την κυρία Κατερίνα , τα θέατρά της και τις αμέτρητες θεατρικές επιτυχίες της. Η ίδια γέμιζε τα θέατρα χωρίς να έχει ανάγκη να εμφανιστεί στον κινηματογράφο. Από τον θεατρικό θίασο πέρασε στον κινηματογραφικό με επιτυχία η Σαπφώ Νοταρά η οποία εμφανίστηκε στην αγαπημένη ταινία πλάι στη Ρένα Βλαχοπούλου.
Η διασκευή του σεναρίου και η σκηνοθεσία έγινε από το Γιάννη Δαλιανίδη. Μια αδιόρθωτη χαρτοπαίχτρα, η Αλέκα (Ρένα Βλαχοπούλου), οδηγείται ένεκα του πάθους της σε διάφορες παρεξηγήσεις. Ο άνδρας της (Λάμπρος Κωνσταντάρας), προκειμένου να τη συνεφέρει, αρχίζει να φλερτάρει με μια συμπαίχτριά της (Λίλη Παπαγιάννη). Τα παιδιά όμως του ζευγαριού (Χλόη Λάσκου και Κώστας Βουτσάς) δεν γνωρίζουν τις προθέσεις του πατέρα τους και ανησυχούν για την τύχη της οικογένειας. Η ταινία έκανε πρεμιέρα στις 28 Δεκεμβρίου 1964, κόβοντας 534.085 εισιτήρια και καταλαμβάνοντας την τρίτη θέση, στις ταινίες της χρονιάς, στη σχετική λίστα.
Η κυρία Κατερίνα ή αλλιώς η Κατερίνα Ανδρεάδη
Μία από τις μεγαλύτερες και σπουδαιότερες ελληνίδες ηθοποιούς. Η Κατερίνα Ανδρεάδη μέσα από τις επιλογές της, έργων και ηθοποιών αναδιαμόρφωσε θα λέγαμε τον καλλιτεχνικό χάρτη του ελληνικού θεάτρου. Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1903. Το πατρικό της όνομα ήταν Καρύδα. Στο θέατρο ήταν γνωστή με το όνομα κυρία Κατερίνα. Έκανε σπουδές στην Επαγγελματική Σχολή Θεάτρου και στη σχολή Ράινχαρτ της Βιέννης. Η πρώτη της εμφάνιση έγινε στο έργο Ο δύσκολος, στις διεθνείς γιορτές του Σάλτσμπουργκ. Έπαιξε σε πολλά θεατρικά έργα και με το δικό της θίασο που συγκρότησε το 1936 παρουσίασε έργα πολλών ελλήνων και ξένων συγγραφέων για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Η ίδια αγάπησε και υπηρέτησε το θέατρο με πάθος και ανέδειξε μερικούς από τους πιο σημαντικούς και αναγνωρίσιμους έλληνες ηθοποιούς, συγγραφείς και σκηνοθέτες μέσα από το θίασό της. Ο Θίασος της κυρίας Κατερίνας, άλλαξε θα λέγαμε τα θεατρικά δεδομένα από τη δεκαετία του 30 μέχρι και τις αρχές της δεκαετίας του 70! Η ίδια δεν εμφανίστηκε ποτέ στο σινεμά ή στην τηλεόραση παρά τις πολλές προτάσεις διατηρώντας ένα μύθο γύρω από το όνομά της.
Η ίδια διάλεξε ν’ αποσυρθεί στα 70 της γιατί θέλησε να διεκδικήσει όσα στερήθηκε από το θέατρο που τόσο αγάπησε και κράτησε την αποφασή της μέχρι τέλους. Ο Αιμίλιος Βεάκης, η Κυβέλη, ο Μάνος Κατράκης, ο Κάρολος Κουν, η Έλλη Λαμπέτη, ο Δημήτρης Χορν, η Αλίκη Βουγιουκλάκη, ο Αλέκος Αλεξανδράκης, ο Θάνος Κωτσόπουλος, η Μελίνα Μερκούρη, η Αντιγόνη Βαλάκου, ο Σπύρος Ολύμπιος, η Κάκια Αναλυτή, ο Λάμπρος Κωνσταντάρας, ο Γιώργος Κωνσταντίνου, η Σαπφώ Νοταρά, ο Σπύρος Μουσούρης, ο Ντίνος Ηλιόπουλος, ο Στέφανος Ληναίος, η Έλλη Φωτίου, ο Νίκος Χατζήσκος, η Ιλύα Λιβικού, ο Βασίλης Λογοθετίδης, ο Χρήστος Τσαγανέας, η Κατερίνα Γώγου, ο Ντίνος Δημόπουλος, ο Τίτος Φαρμάκης, η Άννα Φόνσου, η Σμαρώ Στεφανίδου, ο Γιάννης Μαλούχος, είναι μερικά μόνο από τα πολλά ονόματα που παρέλασαν από τον Θίασο της Κατερίνας. Για την προσφορά της, της απονεμήθηκε το παράσημο του Ταξιάρχη της Ευποιίας.
Περισσότερα στο
https://camille-mudness.endokrinologos.com/η-κατερινα-ανδρεαδη-και-ο-θιασοσ-τησ-κα/