Skip to main content

Στο θέατρο Underground, στην υπόγεια στοά του κινηματογράφου Άστυ, παίζεται η παράσταση «Μεταξωτές γυναίκες», σε κείμενο και σκηνοθεσία Βάνας Πεφάνη.

Η αυτοκτονία μίας νεαρής αλλοδαπής κοπέλας, ανοίγει τους ασκούς του Αιόλου σε μία σύγχρονη «αυλή των θαυμάτων», μιας και ξυπνούν πρωτόγνωρα πάθη, κρυμμένα καλά πίσω από τις μάσκες του καλού ανθρώπου, του αφοσιωμένου οικογενειάρχη και του ηθικού προτύπου. Μυστικά, ενοχές και πράξεις που ουσιαστικά φόρτισαν αυτή την κοπέλα, θύμα του trafficking, να «λυτρωθεί» με ένα τόσο βίαιο τρόπο. Η Βάνα Πεφάνη υπογράφει ένα δυνατό κείμενο, επίκαιρο, σκληρό, για καταστάσεις που συμβαίνουν γύρω μας, στη γειτονιά μας, στην πόλη μας αλλά όλοι προσπερνάμε σαν να μη συμβαίνουν και σιωπούμε. Τελικά μήπως όλοι είμαστε συνεργοί σε ένα έγκλημα με θύματα ανθρώπους που απλώς αναζήτησαν μία καλύτερη τύχη μακριά από την πατρίδα τους και τελικά οδηγήθηκαν στην κόλαση;

Η σκηνοθεσία της Βάνας Πεφάνη, γρήγορη, δεν επιτρέπει στο έργο να μείνει στάσιμο και να κουράσει. Νευρική και με σωστή χρήση του φωτισμού (φωτισμός: Στέλλα Κάλτσου) επιτυγχάνει να δημιουργεί ψευδαισθήσεις στον θεατή, σκιές και παιχνίδια με το φως που ενισχύουν το αίσθημα ενοχής που πλανάται μέσα στη μικρή γειτονιά. Σε αυτό συμβάλλει και η μουσική από τον Orestis.

Σκηνογραφικά η παράσταση παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, μιας και ο χώρος όπου πραγματοποιείται, η πρώην εμπορική στοά, δίνει τη δυνατότητα χωρίς να χρειάζεται να γίνουν μεγάλες μετατροπές, να περιλαμβάνει τρία ξεχωριστά επίπεδα όπου μπορεί να εξελίσσεται η παράσταση. Έτσι το σκηνικό (Σκηνικά – κουστούμια: Γιώργος Λυντζέρης) συμβάλλει και υποβοηθάει την σκηνοθεσία μιας και δίνει δυνατότητες που δεν δίνονται με ευκολία σε μία απλή σκηνή θεάτρου παρ’ εκτός και αν γίνουν σημαντικές παρεμβάσεις.

Η Aurora Marion στο ρόλο της κοπέλας που αυτοκτονεί, διατηρεί το μέτρο. Χειρίζεται με ισορροπία το συναίσθημα και την σκληρότητα –ίσως σε κάποιες σκηνές λίγο πιο υπερβολικά- κάνει γρήγορες εναλλαγές στη συμπεριφορά της, όπως απαιτεί και ο ρόλος της, και καταφέρνει να συγκινήσει το θεατή.

Συγκινητική και η Αγγελική Καρυστινού που παίζει αριστοτεχνικά με τις σιωπές, τις παύσεις και τα βουβά ή δυνατά συναισθήματα, την κίνηση και την ακινησία, υποδυόμενη μία γυναίκα, θύμα της κακοποίησης από το σύζυγό της. Σε αρκετά σημεία «μιλάει» κυριολεκτικά μόνο με το βλέμμα και τις κινήσεις της, προσδίδοντας μεγαλύτερη δραματικότητα στο ρόλο της.

Το σύζυγό της υποδύεται ο Ιάκωβος Μυλωνάς. Απόλυτα πειστικός στο ζητούμενο και είναι εμφανές ότι ακολουθεί πιστά τις σκηνοθετικές οδηγίες. Ίσως θα ήταν καλό στο σημείο που ξεσπάει εις βάρος της συζύγου του να διατηρούσε λίγο το μέτρο και να μην ήταν τόσο αυθόρμητος.

Ο Βασίλης Αφεντούλης κάνει μία ενδιαφέρουσα ερμηνεία, χωρίς ιδιαίτερες εξάρσεις, αλλά περισσότερο εσωτερική και συναισθηματική.

Η Μαρία Καβουκίδου δίνει μία πολύ εύθραυστη ερμηνεία ως μητέρα. Ισορροπεί τη λογική με το συναίσθημα και καταφέρνει να συγκινήσει όχι μόνο για την αγωνία που βγάζει για τα κορίτσια της, αλλά και για τη δική της μοναξιά, ενώ λίγο αργότερα τη βλέπουμε να μεταλλάσσεται σε μία δυναμική και αποφασισμένη γυναίκα που ουσιαστικά οδηγεί στην κάθαρση.

Η Σοφία Μανωλάκου μεταμορφώνεται με ευκολία στη νεαρή ανώριμη κοπέλα και πείθει. Τόσο οι κινήσεις που υιοθετεί όσο και το ύφος της αποτελούν χαρακτηριστικά στοιχεία του προφίλ αυτού του τύπου γυναίκας.

Η Σιμόνη Γιαννάτου έδωσε μία ήρεμη ερμηνεία, χωρίς έντονες στιγμές.

Η Νικολίνα Μουαίμη από την άλλη πλευρά, είχε ένταση στο παίξιμό της, ίσως λίγο πιο ενισχυμένη απ’ όσο απαιτούσε ο ρόλος της.

Σε γενικές γραμμές είναι μία ενδιαφέρουσα παράσταση, πιο επίκαιρη από ποτέ, μιας και θίγει όχι απλώς το θέμα της μετανάστευσης, αλλά και της εμπορίας ανθρώπων, θέτει προβληματισμούς και διλήμματα, δίνει προτάσεις και ιδέες για το πώς θα μπορούσαμε σαν κοινωνία να το αντιμετωπίσουμε και να βοηθήσουμε στην εξάλειψή του.    

Ταυτότητα παράστασης

Κείμενο–Σκηνοθεσία: Βάνα Πεφάνη
Σκηνικά – Κοστούμια: Γιώργος Λυντζέρης
Μουσική: Orestis
Επιμέλεια κίνησης: Ελευθερία Κόμη
Φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσου
Βοηθοί σκηνοθέτη: Νάντια Δεληγιάννη, Μυρσίνη Γιαννακοπούλου
Φωτογραφίες Παράστασης: Νικήτας Καραγιάννης
Σχεδιασμός έντυπου υλικού: Γιάννης Καρδάσης

Παίζουν: Βασίλης Αφεντούλης, Σιμόνη Γιαννάτου, Μαρία Καβουκίδου, Αγγελική Καρυστινού, Σοφία Μανωλάκου, Aurora Marion, Νικολίνα Μουαίμη, Ιάκωβος Μυλωνάς

Με την υποστήριξη: Διεθνής Αμνηστία, Ε.Κ.Κ.Α.
Παραγωγή: Σωματείο ΠΕΤΡΑ

Πληροφορίες:
UNDERGROUND
Υπόγεια Στοά Πλατείας Κοραή (Είσοδος από ΑΣΤΥ)
Πλατεία Κοραή 4, 105 64, Αθήνα

Πρόσβαση: Μετρό Στ. «ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ»

Παραστάσεις: Από 30 Οκτωβρίου

Ημέρες & Ώρες παραστάσεων:
Παρασκευή & Κυριακή στις 21.00
Σάββατο στις 24.00
*Η ώρα έναρξης των παραστάσεων θα τηρηθεί με αυστηρότητα λόγω ιδιαίτερων συνθηκών του χώρου

Τιμές εισιτηρίων
Γενική Είσοδος: 12€
Μειωμένο: 8€
Άνεργοι, Ατέλεια ηθοποιών: 5€

Διάρκεια: 80 λεπτά

error: Content is protected !!