Το θεατρικό έργο του Ερρίκου Ίψεν «Όταν ξυπνήσουμε εμείς οι νεκροί» παρουσιάζεται στο Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν – Υπόγειο.
Πρόκειται για το «κύκνειο» άσμα του Ερρίκου Ίψεν καθώς το κείμενο γράφτηκε λίγο πριν πεθάνει. Είναι ένα κείμενο που ισορροπεί ανάμεσα στο ρεαλιστικό και το μεταφυσικό, άρτια δομημένο, ένα πραγματικό έργο τέχνης. Τα χαρακτηριστικά στοιχεία της γραφής του είναι έντονα και τα τρίγωνα –που αποτελούσαν αγαπημένο χαρακτηριστικό στα έργα του- πρωταγωνιστούν και μεταφέρονται πολύ τεχνικά σε όλες τις θεατρικές μορφές που έχει δημιουργήσει. Σημαντικό είναι ότι σε αυτό του το έργο «παίζει» με αρχέτυπα: ο άνδρας, η γυναίκα, το καλό, το κακό, η ψυχή και ο θάνατος. Η πάλη ανάμεσα σε αυτά τα στοιχεία είναι έντονη σε όλη τη διάρκεια του έργου και η αποκρυπτογράφηση των βαθύτερων νοημάτων που περνάει –με ένα ιδιαίτερο χιούμορ σε κάποια σημεία- καθιστά το κείμενο δύσκολο.
Αυτό το δύσκολο στοίχημα κατάφερε να κερδίσει ο Δημήτρης Καραντζάς που σκηνοθέτησε την παράσταση. Έχει κάνει μία σκηνοθεσία δεμένη, προσεγμένη στη λεπτομέρεια, με σωστή καθοδήγηση στους ηθοποιούς, ρυθμό και μέτρο.
Όλα ξεκινούν από ένα ζευγάρι που ζει την πλήξη της συζυγικής ζωής και αναζητεί την ουσία της ευτυχίας… Δύο «νεκρούς» που αναζητούν την «ανάστασή» τους…
Ο Περικλής Μουστάκης, ως Άρνολντ Ρούμπεκ, είναι ένας διάσημος γλύπτης που κάνει διακοπές με τη γυναίκα του Μάγια σε ένα νορβηγικό φιόρδ. Είναι παράλληλα ένας άνδρας σε αδιέξοδο καθώς γνωρίζει ότι, για να ικανοποιήσει τη ματαιοδοξία του και τις ευτελείς επιθυμίες του, άφησε στο περιθώριο την ψυχή του, την σκότωσε, κρατώντας στάσιμη την καλλιτεχνική του έκφραση. Η ερμηνεία του ηθοποιού είχε την απαραίτητη αβρότητα ενός ιντελεκτουέλ τύπου, αλλά και το υπαρξιακό βάθος που απαιτούσε ο ρόλος.
Η Μαρία Κεχαγιόγλου υποδύεται τη Μάγια. Μία γυναίκα εύθυμη που ωστόσο ζει εγκλωβισμένη σε ένα γάμο που δεν έχει να της προσφέρει τίποτα ουσιαστικό. Όταν το συνειδητοποιεί αναζητεί την ευτυχία σε άλλες απολαύσεις και αγκαλιές. Η Μαρία Κεχαγιόγλου κάνει μία ερμηνεία τολμηρή. Χειρίζεται με απόλυτη συνέπεια και ρυθμό τις δυσκολίες του ρόλου της.
Η Ρένη Πιτακή υποδύεται την Ιρένε. Η λευκοφορεμένη γυναίκα που παρουσιάζεται από το παρελθόν για να ξυπνήσει αναμνήσεις στον Άρνολντ. Αναμνήσεις από τα χρόνια της αθωότητας και του ονείρου. Ουσιαστικά η Ιρένε ταυτίζεται με την ψυχή του καλλιτέχνη. Λειτουργεί καταλυτικά απέναντί του και τον οδηγεί στη λύτρωση. Η κυρία Πιτακή ήταν πραγματικά καταπληκτική στην ερμηνεία της. Είχε βάθος, εσωτερικότητα, ισορροπία στα περάσματα από το δραματικό στο κωμικό, αέρινη παρουσία, αμεσότητα, τόλμη…
Ο Μιχάλης Σαράντης ως Ουλφχάιμ, είναι ο πειρασμός, αυτός που θα παρασύρει τη Μάγια και θα την πάρει μαζί του για να ζήσει τις εμπειρίες που έλειπαν από τη ζωή της. Θα ζήσει μαζί του πρωτόγνωρα έντονα συναισθήματα. Θα εκστασιαστεί σε ένα ερωτικό παραλήρημα με έντονα μυστικιστικά στοιχεία. Η ερμηνεία του Μιχάλη Σαράντη είχε σαγήνη σε συνδυασμό με απλότητα, δημιουργώντας ένα άρτιο και πολύ ιδιαίτερο αποτέλεσμα.
Και ανάμεσα σε όλα αυτά τα πρόσωπα, σε αυτό το υπαρξιακό γαϊτανάκι, ο θάνατος αλλά και το θεϊκό στοιχείο παράλληλα. Η Αλεξία Καλτσίκη είναι μία έντονη παρουσία που λειτουργεί υπέροχα πάνω στην σκηνή και επιβάλλεται χωρίς να χρησιμοποιεί ιδιαίτερα το λόγο αλλά κυρίως την κίνηση.
Η κίνηση από τη Ζωή Χατζηαντωνίου απόλυτα προσαρμοσμένη πάνω στις ανάγκες του έργου.
Το σκηνικό της Ελένης Μανωλοπούλου, αν και αρχικά ξενίζει το θεατή, τελικά είναι πρακτικό και θέτει το πλαίσιο μέσα στο οποίο θα διαδραματιστεί αυτή η πάλη των ανθρώπων με τις επιλογές τους και με τη μοίρα.
Τα κουστούμια της Ιωάννας Τσάμη καλαίσθητα και άνετα, επιτρέπουν στους ηθοποιούς να κινούνται χωρίς να πιέζονται επάνω στην σκηνή.
Οι φωτισμοί του Αλέκου Αναστασίου ανάλογοι με τις ανάγκες της κάθε σκηνής, με ενδιαφέρουσες εναλλαγές που δημιουργούσαν ατμόσφαιρα.
Ένα αριστουργηματικό κείμενο με υπέροχες ερμηνείες, δυναμική σκηνοθεσία, μία παράσταση που πρέπει οπωσδήποτε να δουν οι λάτρεις του καλού θεάτρου.
Ταυτότητα παράστασης
Όταν ξυπνήσουμε εμείς οι νεκροί
Μετάφραση: Έρι Κύργια
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Καραντζάς
Κίνηση: Ζωή Χατζηαντωνίου
Σκηνικά: Ελένη Μανωλοπούλου
Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη
Ηχητική Δραματουργία: Δημήτρης Καμαρωτός
Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου
Βοηθός Σκηνοθέτη: Θεοδώρα Καπράλου
Ερμηνεύουν:
Αλεξία Καλτσίκη, Μαρία Κεχαγιόγλου, Περικλής Μουστάκης, Ρένη Πιττακή, Μιχάλης Σαράντης
Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν – Υπόγειο
Πεσματζόγλου 5, Τηλέφωνο: 210 3222760
Παραστάσεις:
Τετάρτη: 20:00
Πέμπτη: 21:15
Παρασκευή: 21:15
Σάββατο: 21:15
Κυριακή: 21:15
Τιμές εισιτηρίων: Τετάρτη, Παρασκευή & Κυριακή 16€, 12€ (μειωμένο – φοιτητικό), 5€ (άνεργοι, ΑΜΕΑ)
Σάββατο 18€, 12€ (μειωμένο – φοιτητικό), 5€ (άνεργοι, ΑΜΕΑ)
Πέμπτη: 10€ γενική είσοδος