Δεσποινίς Τζούλια
Η δημοφιλέστερη ηρωίδα του August Strindberg
χορεύει (ξανά) Flamenco στη σκηνή του Άνεσις
Από τις 7 Μαρτίου
Με το αριστούργημα του August Strindberg, Δεσποινίς Τζούλια, επιστρέφει ο δραστήριος χορογράφος και σκηνοθέτης Σταύρος Λίτινας παρουσιάζοντας ξανά, από τις 7 Μαρτίου, για τη σκηνή του θεάτρου Άνεσις, την πρωτοφανή εκδοχή της δημοφιλέστερης ηρωίδας του Σουηδού συγγραφέα σε μία παράσταση Flamenco που γνώρισε τεράστια επιτυχία, αγαπήθηκε από το κοινό και εντυπωσίασε τους κριτικούς!
Έργο ορόσημο το Δεσποινίς Τζούλια για την παγκόσμια δραματουργία όσο και ρηξικέλευθο καθώς ο πρόλογός του από τον ίδιο το συγγραφέα σηματοδοτήθηκε ως το «μανιφέστο» του νατουραλισμού. Ταυτόχρονα, έργο έντονα προκλητικό για την εποχή που γράφτηκε (1888) καθώς προκάλεσε κύματα αντιδράσεων στους συγχρόνους του Strindberg τόσο για το θέμα και τις διαστάσεις του.
Η ιστορία:
Στη διάρκεια της νύχτας που η φύση γιορτάζει το θερινό ηλιοστάσιο, η Δεσποινίς Τζούλια, νεαρή κόρη του κόμη, από θύτης γίνεται το θύμα του γοητευτικού υπηρέτη της Ζαν. Η έλξη τους θα οδηγήσει τελικά στον όλεθρο. Η βίαιη προσπάθεια κατάκτησης και υποταγής του άλλου θα φανερώσει σε όλη της την αγριότητα τη σύγκρουση των αντιθέτων.
Ο Σταύρος Λίτινας σημειώνει μεταξύ άλλων για την παράσταση: Η Δεσποινίς Τζούλια του Στρίντμπεργκ είναι ένα έργο που πέρα από τα προφανή επίπεδα της πάλης των φύλων και των τάξεων, διεισδύει αριστοτεχνικά στο δίπολο «φόβος και εξουσία» και μέσα από αυτό φωτίζει πρισματικά όλες τις σχέσεις των εμπλεκόμενων προσώπων. Η παράλυση που προκαλεί ο φόβος και τα περιθώρια χειραγώγησης που επιτρέπει, καθώς και η δυνατότητα ανατροπής της εξουσίας, ως προέκταση, σμιλεύουν νοηματικά το κείμενο ενισχύοντας τη διαχρονικότητα του.
Έγραψαν για την παράσταση:
Αφαιρώντας ολοσχερώς το λόγο(…) ο χορογράφος Σταύρος Λίτινας δημιουργεί μια βουβή, εξπρεσιονιστική και ακραιφνώς συμβολική φλαμένκο εκδοχή και μεγαλουργεί δραματουργικά όσο και αισθητικά. Ο ίδιος υπογράφει τα αριστουργηματικά κοστούμια και τους ευρηματικούς φωτισμούς, ενώ επιμελείται και τη μουσική(…) οι τρεις ερμηνευτές καταθέτουν μια απροσδόκητη όσο και απόλυτα έγκυρη «ανάγνωση» του έργου. (Ιλειάνα Δημάδη – ΑΘΗΝΟΡΑΜΑ, 13/2/14)
Ο Σταύρος Λίτινας (υπηρέτης Ζαν) με την Εύα Παρασκευοπούλου (Δ. Τζούλια) και την Αλίνα Αναστασιάδη (Μαγείρισσα Κριστίν) με οιστρήλατο, φρενήρη χορό[…] εισχώρησαν στην ουσία αυτού του κοινωνικού-ταξικού δράματος που ιχνηλατεί τη βαθιά σύγκρουση των δύο φύλων. Και όλοι τους ήταν υπέροχοι. (Ελένη Πετάση – ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ, 14/4/14)
Τα δυναμικά “τακονεάδος”, η έκδηλη αρρενωπότητα σε κάθε του κίνηση, μαζί με τη σοφά μελετημένη σκηνοθεσία-χορογραφία(…), τα στιγμιότυπα που εισάγουν τα στοιχεία της κυριαρχίας και του φόβου, οι περίτεχνες ερωτικές σκηνές, προκλητικές, έμπλεες πάθους, προσεχτικά όμως περιπλεγμένες ώστε να μη σοκάρουν, είναι από τα επιτεύγματα του σκηνοθέτη. (Μίρκα Ψαροπούλου – ΕΦ. Τ. ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ, 17/3/14)
Η γλώσσα του σώματος, τα βλέμματα και οι κινήσεις των χεριών, σε τεθλασμένες γραμμές και διαρκείς αντανακλάσεις και συγκρούσεις, θα δημιουργήσουν ένα ενεργειακό πεδίο ροής σε διαρκή παφλασμό. Αυτή είναι η «Δεσποινίς Τζούλια» του Σταύρου Λίτινα.(…). (Νίκος Βατόπουλος – ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 2/11/13)
Δις ΤΖΟΥΛΙΑ: (κραυγάζοντας). Σκότωσέ με! Σκότωσε και μένα! Εσύ που σφάζεις ένα αθώο πλασματάκι χωρίς να σε νοιάζει διόλου. Ω, σε μισώ, σε σιχαίνομαι. Αίμα μπήκε τώρα ανάμεσά μας. Κατάρα στην ώρα που σήκωσα τα μάτια μου απάνω σου! Κατάρα στην ώρα που μ’ έπιασε στη μήτρα της η μάνα μου.
(Μτφρ: Πέλος Κατσέλης, Δωδώνη, 1977)
Πρεμιέρα: 7 Μαρτίου 2016
Πληροφορίες για την παράσταση
Σύλληψη – Σκηνοθεσία: Σταύρος Λίτινας
Δεσποινίς Τζούλια: Εύα Παρασκευοπούλου
Υπηρέτης Ζαν: Σταύρος Λίτινας
Μαγείρισσα Κριστίν: Αλίνα Αναστασιάδη
Αφήγηση: Άντζελα Μπρούσκου
Τη μουσική επιμέλεια, τα σκηνικά, τους φωτισμούς και τα κοστούμια της παράστασης υπογράφει ο Σταύρος Λίτινας.
Ημέρες & Ώρες παραστάσεων: Δευτέρα & Τρίτη στις 21.00
Τιμές:14 ευρώ κανονικό, 10 ευρώ μειωμένο
Θέατρο Άνεσις
Λεωφ. Κηφισίας 14, Αμπελόκηποι
Τηλ.: 2107488881 2107488882