Τί μας επιφυλάσσει το 2017 ; Ένας θεατρικός οδηγός από τα Θ.Π με παραστάσεις που ξεχωρίζουν. Οι σημαντικότερες ή ελκυστικότερες επιλογές απ’ αυτές που έχουν ανακοινωθεί. Εν αναμονή λοιπόν μιας πλούσιας θεατρικής ατζέντας με 16 πρεμιέρες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη που ξεχωρίζουν.
Από τον Γιάννη Καντήρο
«Τρισευτυχισμένοι» του Ευγένιου Λαμπίς στο Θέατρο Πορεία από 21 Ιανουαρίου 2017.
Ο Γιάννης Χουβαρδάς θα παρουσιάσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα την κωμωδία του Ευγένιου Λαμπίς, που πραγματεύεται το θέμα της απιστίας, προσδίδοντας της κωμικοτραγικές διαστάσεις, ενώ αποκαλύπτει ουσιαστικά με το ιδιαίτερο κι αδυσώπητο χιούμορ του το αδιέξοδο των ανθρώπινων σχέσεων. Έξι χρόνια μετά την Υπόθεση της Οδού Λουρσίν, το θέατρο ΠΟΡΕΙΑ επιστρέφει στον Eugène Labiche (1815-1888), τον πιο επιτυχημένο και πλέον πρωτότυπο Γάλλο κωμωδιογράφο του 19ου αι., τον συγγραφέα που αρνείται πεισματικά να δει οτιδήποτε άλλο εκτός από την φαρσική πλευρά της ανθρώπινης φύσης!
«Πλατεία Ηρώων» του Τόμας Μπέρνχαρντ στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων – Λευτέρης Βογιατζής από τον Ιανουάριο.
Κωμωδία του παραλόγου ή δριμεία κριτική κατά της Αυστρίας; Στο κύκνειο άσμα του Τόμας Μπέρνχαρντ, ο Καθηγητής Σούστερ, ο μεγάλος απών του έργου, αυτοκτονεί πέφτοντας από το παράθυρο του διαμερίσματός του στην πλατεία Ηρώων της Βιέννης, την ίδια πλατεία, όπου τον Μάρτιο του 1938 ο Χίτλερ είχε γίνει δεκτός με κραυγές επευφημίας από τους κατοίκους της πόλης. Η προσωπικότητά του φωτίζεται μέσα από τις διηγήσεις των οικείων του και φωτίζει με τη σειρά της τον κίνδυνο από την άνοδο του φασισμού, την τυραννική επιβολή του παρελθόντος πάνω στα άτομα και την κωμωδία της ύπαρξης. Σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά με τους Παναγιώτης Εξαρχέα, Άννα Καλαϊτζίδου, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Σύρμω Κεκέ, Υβόννη Μαλτέζου, Γιώργο Μπινιάρη, Μαρία Σκουλά, Χρήστο Στέργιογλου.
«Ο Δον Ζουάν» του Μολιέρου στην Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών από 25 Ιανουαρίου
Ο Δον Ζουάν του Μολιέρου, αυτό το αριστούργημα του κλασικού ρεπερτορίου, ανεβαίνει σε μια σύγχρονη εκδοχή από τον Μιχαήλ Μαρμαρινό, ενσωματώνοντας γύρω από τον πυρήνα του και θραύσματα από άλλους Δον Ζουάν της παγκόσμιας λογοτεχνίας και ακροβατώντας στα σύνορα δύο γλωσσών: του κινηματογράφου και του θεάτρου.Ο Δον Ζουάν είναι ένα πρόσωπο τόσο πραγματικό όσο και φαντασιακό, ένας αιώνιος καρδιοκατακτητής που ζει μέσα από τα πάθη του. Πρόκειται για έναν ήρωα σε διαρκή κίνηση, που αδημονεί να γευτεί τις χαρές της ζωής, που προκαλεί τη συντηρητική κοινωνία της κάθε εποχής αμφισβητώντας κανόνες και παραβιάζοντας κοινωνικά ταμπού. Με την αξεπέραστη γοητεία του και το οξύ πνεύμα του ξεπερνά κάθε εμπόδιο, εκθέτει τους εχθρούς του και τον εαυτό του και μένει μόνος, σαν άλλος Άμλετ, που δεν μπορεί να δει την αγάπη να νικάει μέσα στον κόσμο που τον περιβάλλει.Σε μετάφραση Δημήτρη Δημητριάδη και σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
«Γκιακ» του Δημοσθένη Παπαμάρκου στο ΚΘΒΕ στο Μικρό Θέατρο Μονής Λαζαριστών από 4 Φεβρουαρίου
Μετά την επιτυχία που γνώρισε το φετινό χειμώνα με τις παραστάσεις «Το Γήρας-Ένα χορικό» στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου και «Οι αναστατώσεις του οικότροφου Τέρλες» στο Θέατρο Πόρτα, η Γεωργία Μαυραγάνη «μετακομίζει» τη νέα σεζόν στη Θεσσαλονίκη. Συγκεκριμένα, στο Μικρό Θέατρο Μονής Λαζαριστών του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, από 4 Φεβρουαρίου θα παρουσιάσει με ένα θίασο νέων ηθοποιών το «Γκιακ». Τη συλλογή διηγημάτων του Δημοσθένη Παπαμάρκου με ήρωες στρατιώτες που πολέμησαν στη μικρασιατική εκστρατεία και οι οποίοι έρχονται αντιμέτωποι με τους ρόλους που τους επιβάλλουν οι παραδοσιακοί κανόνες και το βίωμα του πολέμου.
«Ανεμοδαρμένα ύψη» της Έμιλυ Μπροντέ στο Κ.Θ.Β.Ε από 10 Φεβρουαρίου
Τα «Ανεμοδαρμένα ύψη» γράφτηκαν από την αγγλίδα συγγραφέα Έμιλυ Μπροντέ το 1847, όταν ήταν μόλις 27 ετών. Καθώς είναι ένα από τα πιο γνωστά έργα της παγκόσμιας λογοτεχνίας, έχει μεταφερθεί στο θέατρο και στον κινηματογράφο, έχει γίνει όπερα, μιούζικαλ και μπαλέτο. Για τον Γιάννη Καλαβριανό, η ουσία του έργου βρίσκεται στα λόγια της Κάθριν, η οποία, αν και παντρεύτηκε τον Λίντον και έδιωξε τον Χίθκλιφ από κοντά της, ομολογεί: «Η αγάπη μου για τον Λίντον είναι σαν το φύλλωμα στο δάσος: ο χρόνος θα το αλλάξει, όπως ο χειμώνας αλλάζει τα δέντρα. Η αγάπη μου, όμως, για τον Χίθκλιφ, μοιάζει με τους αιώνιους βράχους από κάτω. Είναι η πηγή μιας ελάχιστα ορατής αλλά απολύτως αναγκαίας απόλαυσης. Ο Χίθκλιφ είμαι εγώ. Δεν μπορώ να ζήσω χωρίς τη ζωή μου. Δεν μπορώ να ζήσω χωρίς την ψυχή μου». Τέλος, ο σκηνοθέτης σημειώνει ότι δεν θα μπορούσε να υπάρξει καλύτερη περιγραφή του έργου από την φράση του Άγγλου ποιητή και ζωγράφου Ντάντε Γκάμπριελ Ροσσέτι: «Μια ιστορία που διαδραματίζεται στην κόλαση. Μόνο που οι τόποι και τα πρόσωπα εκεί, συμβαίνει να έχουν αγγλικά ονόματα». Πρωταγωνιστούν ο Γιώργος Γλάστρας και η Έφη Σταμούλη.
Ο «Καλιγούλας» του Αλμπέρ Καμύ στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά από 3 Φεβρουαρίου
Το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά παρουσιάζει τον «Καλιγούλα» του Αλμπέρ Καμύ σε σκηνοθεσία Αλίκης Δανέζη-Knutsen, με τον Γιάννη Στάνκογλου και τη Θεοδώρα Τζήμου. Στο πιο γνωστό έργο του Αλμπέρ Καμύ, ο Καλιγούλας οδηγείται στα όρια της παράνοιας μετά την απώλεια της αδελφής και ερωμένης του Δρουσίλλας. Η βία, οι συγκρούσεις, οι πλεκτάνες, οι διαξιφισμοί με τους Πατρίκιους συνθέτουν ένα ασφυκτικό σκηνικό, που ο ίδιος επί της ουσίας δημιουργεί, προκειμένου να προκαλέσει τον θάνατό του. Γίνεται καθρέφτης της κοινωνίας γύρω του και ενσαρκώνει με απόλυτη συνείδηση τον παραλογισμό της ύπαρξης και το ανέφικτο της ευτυχίας.
«Θερισμός» του Δημήτρη Δημητριάδη από το εθνικό Θέατρο στη σκηνή “Νίκος Κούρκουλος” από 23 Μαρτίου
Ο Δημήτρης Τάρλοου σκηνοθετεί την κωμωδία (;) του Δημήτρη Δημητριάδη, που επιστρέφει μετά από πολλά χρόνια με τη συγγραφική του ιδιότητα στο Εθνικό Θέατρο. Ένα κείμενο που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στη σκηνή, περιγράφει μια παρέα εύπορων αστών που χαλαρώνει ατενίζοντας τη θέα από τον κόλπο του Ακαπούλκο. Η καθημερινότητα είναι απαιτητική και οι διακοπές είναι γι’ αυτούς η μοναδική απόδραση. Το σκηνικό είναι ιδανικό και όλα μοιάζουν τέλεια. Μόνο που κάθε τόσο το κουδούνισμα του κινητού ηχεί σαν παραφωνία στον επίγειο παράδεισο και ενίοτε τον μετατρέπει σε κόλαση. Η τολμηρή και πάντα αιρετική δραματουργία του Δημήτρη Δημητριάδη κινείται στο χώρο της σκληρής κριτικής των γελοίων συμπεριφορών και των υπερτιμημένων αξιών, υιοθετώντας εδώ ένα υποδόριο, διαβρωτικό και εν τέλει τραγικό χιούμορ.
«Πόθοι κάτω από τις λεύκες» του Ευγένιου Ο Νιλ από το εθνικό Θέατρο, Κτίριο Τσίλλερ – Κεντρική Σκηνή από 19 Ιανουαρίου
Με το αριστουργηματικό δράμα του αμερικανικού ρεαλισμού , που αφορά ένα ισχυρό και συγχρόνως παράδοξο ερωτικό τρίγωνο, επανακάμπτει ο Αντώνης Αντύπας στο Εθνικό Θέατρο. Θα σκηνοθετήσει τους: Νίκο Γιαλελή, Γιώργο Κέντρο, Μαρία Κίτσου, Παναγιώτη Παναγόπουλο, Γιώργο Χριστοδούλου, Γιώργο Βερτσώνη, Χρυσή Βιδαλάκη, Ιουλιέττα Θύμη Χριστίνα Ντέμου, Μάρθα Λαμπίρη, Γιώργο Ζυγούρη, Άλκη Μαγγόνα, Ανδρέα Παπανικόλα, Μάγδα Λέκκα, Σταύρο Μερμήγκη, Δημήτρη Τσεσμελή και Ανθούλα Χαιροπούλου.
«Η τάξη μας» του Ταντέους Σλαμποντζιάνεκ στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου από 27 Απριλίου
Ο Τάκης Τζαμαργιάς σκηνοθετεί ένα από τα σπουδαία κείμενα της σύγχρονης ευρωπαϊκής δραματουργίας. Το σύγχρονο Πολωνικό έργο γραμμένο το 2009 καταπιάνεται με την καθηλωτική αφήγηση της ζωής 10 πολωνών συμμαθητών, που τους συνδέει η κοινή εθνικότητα και τους διαχωρίζει η διαφορετική θρησκεία. Όταν ο ναζισμός εισβάλλει στη χώρα τους, οι σχέσεις που είχαν κτιστεί μέσα στη σχολική τάξη καταρρέουν. Θηριωδία και μίσος παίρνουν τη θέση της συνύπαρξης και της αλληλοϋποστήριξης. Το μίσος γεννά νέο μίσος και ο άνθρωπος βγάζει στην επιφάνεια τα πιο απρόβλεπτα στοιχεία του εαυτού του. Άραγε ο χρόνος μπορεί να επουλώσει τις πληγές; Το σήμερα να αθωώσει το χθες; Πώς ησυχάζει η ψυχή, όταν έχει αποκαλύψει τις πιο σκοτεινές πτυχές της;Το σύγχρονο Πολωνικό έργο ανέβηκε για πρώτη φορά την περίοδο 2015-2016, από τον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου και τον Γιάννη Καλαβριανό. Το έργο ερμηνεύει ένας σπουδαίος θίασος, μεταξύ άλλων οι Ράνια Οικονομίδου, ο Γιώργος Πυρπασόπουλος, η Καίτη Κωνσταντίνου, η Κωνσταντίνα Τάκαλου, ο Κώστας Γαλανάκης.
«ΜΥΤΗ» στο Θέατρο Πόρτα από 30 Ιανουαρίου.
Η εκδοχή των PatariProject της κλασικής νουβέλας του Νικολάι Γκόγκολ. Όταν ο υπουργικός πάρεδρος Κοβαλιόφ αντιλαμβάνεται, ότι στη θέση που κατείχε μέχρι πρόφατα…η μύτη του, βρίσκεται πλέον μια λεία επιφάνεια, την ίδια, μάλιστα, στιγμή που η καθ’όλα συμπαθής εξοχή του προσώπου του βρίσκεται σ’ένα καρβέλι ψωμί που κρατά στα χέρια του ο μπαρμπέρης του, Ιβαν Γιακόβλεβιτς, όσο να’ναι προβληματίζεται…Κι ερχόμαστε να αναρωτηθούμε: πώς είναι να ξυπνάς και να έχεις χάσει κάτι που το θεωρείς δεδομένο; Πώς είναι να ισορροπείς στο χείλος του γκρεμού ή στην άκρη της καρέκλας; Πώς είναι να σε διαπέρνα…ο ήχος;Με όχημα πάντα την ιδιαίτερη αισθητική και κινησιολογία τους οι PatariProject, βουτάνε στο γκροτέσκο και παράδοξο σύμπαν της Μύτης του Γκόγκολ δημιουργώντας ένα νέο θεατρικό έργο με απόλυτα- όπως λένε πάντα- σύγχρονη ματιά. Αυτή τη φορά “πατάρι” θα γίνουν οι καρέκλες των θεατών στην πλατεία του θεάτρου και όλα θα αντιστραφούν…Με τους: Γιάννη Γιαννούλη, Θεοδόση Κώνστα, Ηλία Μουλά, Κίττυ Παϊταζόγλου, Εριφύλη Στεφανίδου, Αλέξανδρο Χρυσανθόπουλο.
«Enter Sandman», στο Skrow Theater, από 27 Φεβρουαρίου 2017
Ο Θέμελης Γλυνάτσης σκηνοθετεί σε μετάφραση Γιάννη Καλιφατίδη ένα από τα σημαντικότερα πεζά κείμενα του Ρομαντισμού, και ένα από τα πιο τρομακτικά παραμύθια όλων των εποχών.Μια παράσταση που βασίζεται στη νουβέλα “Sandman” του E. T. A. Hoffmann”. Μια ιστορία γεμάτη μυστήριο, αλχημεία, ρομπότ, τρόμο και αστέρευτο χιούμορ που επηρέασε ακόμα και την ψυχαναλυτική θεωρία του Φρόυντ. Η ιστορία του Ζάντμαν που ακούει ο Ναθάνιελ από τη μητέρα του όταν ήταν παιδί είναι η αφορμή για μια νευρωτική εμμονή του χαρακτήρα που τον ακολουθεί σε όλη του τη ζωή – για τον Ναθάνιελ, ο θρυλικός Ζάντμαν παύει να είναι μια παιδική ιστορία και μεταμορφώνεται στην προσωποποίηση του κακού, που τον καταδιώκει σε όλη την ενήλικη ζωή του και τον οδηγεί στην τρέλα. Μέσα από μοναδικές περιπέτειες και ανατροπές, ο Χόφμαν πλάθει μια άγρια, αλλά συνάμα ειρωνική, ιστορία για την καταβύθιση στο υποσυνείδητο και την βια της παιδικής φαντασίας. Ένας θίασος εξαιρετικά ταλαντούχων ηθοποιών θα ζωντανέψει τους εφιάλτες του Ναθάνιελ σε μια παράσταση που στοχεύει στο όνειρο, τον τρόμο και το χιούμορ. Μεταξύ άλλων οι Βασίλης Λιάκος, Πάνος Κούγιας, Στέλιος Ιακωβίδης, Σοφιάννα Θεοφάννους, Κατερίνα Μαούτσου.
«Νίκη» του Χρήστου Χωμενίδη στον Ελληνικό Κόσμο από τον Φεβρουάριο του 2017
Ο Σταμάτης Φασουλής θα μεταφέρει στη σκηνή, με έναν πολυμελή θίασο λαμπερών πρωταγωνιστών το σπουδαίο έργο του Χρήστου Χωμενίδη. Ίσως στο πιο προσωπικό του έργο, ο συγγραφέας αφηγείται την ιστορία της μητέρας του και ταυτόχρονα την ιστορία της Ελλάδας του 20ου αιώνα. Πρωταγωνιστούν οι Φιλαρέτη Κομνηνού, Στέλιος Μάινας, Ευγενία Δημητροπούλου, Γωγώ Μπρέμπου Ευαγγελία Μουμούρη, Σοφία Φαραζή, Μάξιμος Μουμούρης, Αλέξανδρος Καλπακίδης. Στο ρόλο της γιαγιάς Σεβαστής η Μίρκα Παπακωνσταντίνου.
«Ο φόβος τρώει τα σωθικά» του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ στο Υπόγειο του θεάτρου Τέχνης από 21 Ιανουαρίου
Η Τάνια Τσανακλίδου επιστρέφει στο Θέατρο Τέχνης και στο ανακαινισμένο Υπόγειο, υπό τη σκηνοθετική καθοδήγηση του Σίμου Κακάλα, για να ερμηνεύσει στο έργο μια μοναχική γερμανίδα καθαρίστρια, χήρα με τρία μεγάλα παιδιά, που όταν ερωτεύεται τον κατά πολύ νεότερό της μετανάστη Αλί, δε θα διστάσει να εναντιωθεί στο συντηρητικό και άκρως ξενοφοβικό περίγυρό της και να παντρευτεί τον εκλεκτό της καρδιάς της.
«Βικτώρ ή τα παιδιά στην εξουσία/το μουσικό έργο» στο Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν – Φρυνίχου από 15 Ιανουαρίου
Η Μαριάννα Κάλμπαρη παρουσιάζει για πρώτη φορά παγκοσμίως ως μουσικό έργο, το έργο ορόσημο του σουρεαλιστικού κινήματος που πρωτοανέβηκε στην Ελλάδα από τον Κάρολο Κουν κατά την περίοδο 1973-74 στο Θέατρο Τέχνης. Το λιμπρέτο και η μουσική σύνθεση ανήκουν στον Σταμάτη Κραουνάκη. Επί σκηνής, οι Γεράσιμος Γεννατάς και Φένια Παπαδόδημα.
«Δύναμη του σκότους» του Λ. Τολστόι στο Σύγχρονο Θέατρο από Φεβρουάριο του 2017
Η Ελένη Σκότη και πάλι στο Σύγχρονο Θέατρο Αθήνας θα σκηνοθετήσει το σχεδόν άγνωστο αριστούργημα του Λ. Τολστόι, τη «Δύναμη του σκότους». Γραμμένο μέσα στη δίνη μιας βαθύτατης εσωτερικής κρίσης, το κείμενο φωτίζει με τρόπο σπαραχτικό την ανθρώπινη φύση, που βυθίζεται στο σκοτάδι. Ο Ρώσος συγγραφέας, όμως, δεν αποκλείει ύστερα από μια πτώση – όσο μεγάλη κι αν είναι αυτή -, την κάθαρση που έρχεται μέσα από την τη μετάνοια και μια εκ βαθέων αλλαγή. Την μετάφραση, την σκηνοθεσία και τη σκηνογραφία υπογράφουν από κοινού η Ελένη Σκότη και ο Γιώργος Χατζηνικολάου.
Τον θίασο απαρτίζουν η αγαπημένη και ταλαντούχα Πέγκυ Τρικαλιώτη που επιστρέφει δυναμικά, ο Χρήστος Σαπουντζής, η Αγορίτσα Οικονόμου, ο Γιώργος Παπαγεωργίου, ο Θανάσης Χαλκιάς, η Αθηνά Αλεξοπούλου, ο Μιχαήλ Γιαννικάκης, η Αθανασία Κουρκάκη, η Βαλέρια Δημητριάδη και η Μαρία Προιστάκη.
«Πέτρες στις τσέπες του» της Μάρι Τζόουνς στο Θέατρο του Νέου Κόσμου από 19 Ιανουαρίου
Ο Μάκης Παπαδημητρίου και ο Γιώργος Χρυσοστόμου σκηνοθετούν και ερμηνεύουν το διάσημο έργο της Μαρί Τζόουνς.
Μια “κωμικοτραγωδία” που εκτυλίσσεται στην επαρχιακή πόλη Κέρι της Ιρλανδίας όπου κινηματογραφείται μια χολυγουντιανή υπερπαραγωγή. Ο Τσάρλι κι ο Τζέικ είναι δυο ντόπιοι βοηθητικοί ηθοποιοί…Δηλαδή ο Τσάρλι και ο Τζέικ είναι extras… δηλαδή κομπάρσοι, δηλαδή οι άνθρωποι δεν έχουν στον ήλιο μοίρα… και συμμετέχουν στην ταινία. Το ίδιο και ο Σων. Που αυτοκτόνησε. Έβαλε πέτρες στις τσέπες του κι έπεσε στο νερό. Κρίμα.
Ο ψεύτικος κόσμος του Χόλυγουντ σε σύγκρουση με τη σκληρή πραγματικότητα μιας επαρχιακής πόλης, μεσα από τα μάτια δυο ανθρώπων, μέσα από τις ζωές 15 χαρακτήρων, μέσα από την απαξίωση και την καταξίωση, μέσα… μαζικής ενημέρωσης και μεταφοράς.
«Αφέντης και Δούλος» στο Νέο Θέατρο Κατερίνα Βασιλάκου από Φεβρουάριο
Η νουβέλα του Λέοντος Τολστόι ανεβαίνει στο Νέο Θέατρο Κατερίνα Βασιλάκου με τον Δημήτρη Λιγνάδη και τον Γιώργο Νανούρη. Ρωσία 1870. Η πορεία ενός αφέντη με τον υπηρέτη του μέσα στην παγωμένη νύχτα και η απρόσμενη κατάληξη της, που θα αλλάξει για πάντα τη ζωή τους.
Διασκευή – Σκηνοθεσία: Γιώργος Νανούρης
Μουσική: Λόλεκ
Φωτισμοί: Σοφία Αλεξιάδου
Παραγωγή: Λυκόφως – Γιώργος Λυκιαρδόπουλος
Παίζουν: Δημήτρης Λιγνάδης, Γιώργος Νανούρης