Skip to main content

Η Επιθεώρηση είναι είδος θεατρικής τέχνης που δημιουργήθηκε στην Ελλάδα το τελευταίο τέταρτο του 19ου αιώνα. Χαρακτηρίζεται από εναλλαγές πράξεων δηλαδή αλλεπάλληλων σκηνών μουσικής, τραγουδιού, χορού, διαλόγων, μπαλέτου κλπ. Τα κυρίαρχα στοιχεία της είναι ο κωμικός λόγος, η σάτιρα, ο αναχρονισμός και η αμφισβήτηση της πολιτικής και κοινωνικής επικαιρότητας.

ΡΕΝΑ ΒΛΑΧΟΠΟΥΛΟΥ

Η εξέλιξη αρχικά του κινηματογράφου τη δεκαετία του ’60 και η εμφάνιση εν συνεχεία της τηλεόρασης περιόρισαν μεν, όμως δεν εξαφάνισαν την Επιθεώρηση, ωστόσο η τελευταία παρέκκλινε του αρχικού της προσανατολισμού, ιδιαίτερα από τη δεκαετία του ’80 και εντεύθεν. Σαν αιτία για αυτή την μεταστροφή θεωρείται από πολλούς η μεταβολή των ηθών, κάτι που αντανακλάται πρώτιστα στην Επιθεώρηση σε σχέση με τα υπόλοιπα παρεμφερή είδη θεάματος, όσο και η ένδεια θεατρικών συγγραφέων, μετά το θάνατο ή την απόσυρση κορυφαίων του είδους όπως οι Σώτος Πετράς, Δημήτρης Ευαγγελίδης, Παναγιώτης Παπαδούκας, Νίκος Καμπάνης, Τάκης Μακρίδης, Γιάννης Ξανθούλης, Κώστας Παναγιωτόπουλος, Δημήτρης Ψαθάς, Χρήστος Γιαννακόπουλος, Πολύβιος Βασιλειάδης, Νίκος Τσιφόρος, Ασημάκης Γιαλαμάς, Αλέκος Σακελλάριος.

ΓΙΟΥΣΟΥΡΟΥΜ

Ωστόσο στη δεκαετία του 80 ( και μερικοί και στη δεκαετία του 90)  έκαναν τις τελευταίες εμφανίσεις τους στην επιθεώρηση σημαντικοί ηθοποιοί όπως η Ρένα Βλαχοπούλου, ο Θανάσης Βέγγος,ο Νίκος Ρίζος, ο Κώστας Χατζηχρήστος,ο Μίμης Φωτόπουλος ο Γιάννης Γκιωνάκης, ο Κώστας Βουτσάς , ο Γιώργος Κωνσταντίνου, ο Γιάννης Μιχαλόπουλος, ο Ντίνος Ηλιόπουλος, η Άννα Καλουτά, ο Νίκος Σταυρίδης, η Ζωζώ Σαπουντάκη, ο Ορέστης Μακρής, η Δέσποινα Στυλιανοπούλου και τόσοι ακόμα…

ΜΟΥΣΤΑΚΑΣ

ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ

ΒΟΥΤΣΑΣ

Χαρακτηριστική η μεγάλη επιτυχία ηθοποιών που μεσουράνησαν τη δεκαετία του 80 τόσο στο σινεμά , όσο και στην επιθεώρηση . Στάθης Ψάλτης, Χάρυ Κλυν, Μιχάλης Μόσιος, Ρένα Παγκράτη, Ελένη φιλίνη, Σταμάτης Γαρδέλης, Μαρία Μπονέλλου, Νάντια Φοντάνα, Πάνος Μιχαλόπουλος, Νίκος Παπαναστασίου, Κώστας Τσάκωνας, Αθηνά Μαυρομμάτη, Τόνυ Αντόνυ, Όλια Στεφανίδου και πολλοί ακόμα!

ΣΤΑΘΗΣ ΨΑΛΤΗΣ

ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ

ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ

Καίτη Φίνου, Ρένα Παγκράτη, Ελένη Φιλίνη, Σοφία Αλιμπέρτη, Στηβ και Τέτα Ντούζου, Σταμάτης Γαρδέλης, Πάνος Μιχαλόπουλος, Λίντα Γίγα, Ισμήνη Καλέση, Έφη Πίκουλα, Λίλα Καφαντάρη, Βάσια Παναγοπούλου, Μιχάλης Μόσιος, Παναγιώτης Σουπιάδης και τόσοι άλλοι, οι απόλυτοι σταρ της δεκαετίας του 80 στον κιμηματογράφο ,στη βιντεοκασέτα και στην επιθεώρηση!

ΕΛΕΝΗ ΦΙΛΙΝΗΡΕΝΑ ΠΑΓΚΡΑΤΗ

ΧΑΡΥ ΚΛΥΝΓΑΡΔΕΛΗΣ

ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΛΟΠΟΥΛΟΣΓΑΡΔΕΛΗΣ

Χαρακτηριστική και η εμφάνιση της Ελεύθερης Σκηνής. Το 1980, το «Ελεύθερο Θέατρο» μετονομάστηκε σε «Ελεύθερη Σκηνή».Ηθοποιοί, σκηνοθέτες, μουσικοί και συγγραφείς που καθορίζουν μέχρι σήμερα το θεατρικό χάρτη κάνουν τη εμφάνισή τους. Οι παρέες έχουν κέφια και δημιουργούν για να διασπαστούν με την εμφάνιση της ιδιωτικής τηλεόρασης και ν’ ακολουθήσει ο καθένας το δικό του δρόμο. Λάκης Λαζόπουλος, Σταμάτης Φασουλής, Άννα Παναγιωτοπούλου, Λουκιανός Κηλαηδόνης,Μίνα Αδαμάκη, Μίρκα Παπακωνσταντίνου, Δημήτρης Χρυσομάλης, Φίλιππος Σοφιανός, Νατάσα Τσακαρισιάνου, Γιώργος Κέντρος, Σταμάτης Κραουνάκης, Βέρα Κρούσκα,Χρήστος Βαλαβανίδης, Χρυσούλα Διαβάτη και τόσοι άλλοι μεσουρανούν στο είδος της επιθεώρησης.

ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ

Παραστάσεις που μυρίζουν δημοκρατία και ελευθερία λόγου, χωρίς βωμολοχίες και ύβρεις, όπως «Αναντάμ Παπαντάμ» (1980) στο Άλσος Παγκρατίου, με τις οι επιθεωρήσεις «Της Ελλάδας το κάγκελο» (1981) στο θέατρο «Σμαρούλα», «Αλλαγή κι απάνω τούρλα» (1981) στο θέατρο «Βέμπο», «Γιατί χαίρεται ο κόσμος;» (1982). Το επιθεωρησιακό μοντέλο φαίνεται αν όχι να μεταλλάσσεται, να εξελίσσεται και κρίνεται ως το πιο επιβεβλημένο για να εκφράσει τις απαιτήσεις τις εποχής. Οι ηθοποιοί γράφουν όλοι μαζί τα κείμενα, παίζουν όλοι μαζί και ο καθένας προσθέτει την δική του καλλιτεχνική ιδιοσυγκρασία δημιουργώντας ένα ετερογενές υποκριτικό αποτέλεσμα.

ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ

Η νέα αυτή προσέγγιση της θεατρικής πράξης έτσι όπως ορίστηκε από την «Ελεύθερη Σκηνή», επηρέασε το θεατρικό σκηνικό για τις επόμενα χρόνια μέχρι και σήμερα. Οι ιδρυτές της, διασκορπίστηκαν σε διαφορετικούς δρόμους και απλώθηκαν στο ευρύτερο καλλιτεχνικό περιβάλλον, δημιουργώντας ο καθένας τη δική του εστία και αφήνοντας το δικό τους στίγμα.
ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΣΚΗΝΗ
Μάλιστα εξαιτίας της διαφορετικής και άκρως υποκειμενικής προσέγγισης υποκριτικής, δημιουργήθηκε ένας ποικίλος ερμηνευτικός χάρτης, που αναγνωρίζεται σήμερα ως τυποποιημένο παίξιμο του ενός ή άλλου ηθοποιού, αλλά και σχηματίστηκαν «ιδιότυπες σχολές» παιξίματος. Η αξία όμως και η προσφορά του «Ελεύθερου Θεάτρου» είναι πιο σημαντική. Κατάφερε αφενός να εκφράσει την αντίθεση σε ένα καθεστώς και ότι αυτό αντιπροσώπευε.
ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΣΚΗΝΗ
Εκτός δηλαδή της σαφέστατης αντιδημοκρατικής του εξουσίας, το θέατρο θέλησε να μιλήσει εναντίον μίας καταπιεστικής αστικής τάξης και των στερεοτύπων της. Προσπάθησε επομένως να επικοινωνήσει αυτές τις ιδέες στο κοινό του, ζητώντας του να καταστεί πιο ενεργό και συμμέτοχο. Θα μπορούσε δηλαδή κανείς να πει ότι εξαιτίας της κοινωνικοπολιτικής αυτής ταραχής που συντελέστηκε στο πρόσφατο παρελθόν, η θεατρική διαδικασία ανανεώθηκε και στράφηκε σε πιο διαλεκτικές και άμεσες μορφές επικοινωνίας με το κοινό της.
ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ
ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ ΚΑΙ ΘΕΑΤΡΟ

Συγγραφείς της επιθεώρησης με μεγάλες επιτυχίες είναι Γιαννακόπουλος, Σακελλάριος, Ευαγγελίδης, Ασημακόπουλος, Γιαννουκάκης, Σπυρόπουλος, Γιαλαμάς, Παπαδούκας, Μιχαηλίδης, Τραϊφόρος, Ελευθερίου, Βασιλειάδης, Φατσέας, Δόξας, Πρετεντέρης, Νικολαίδης, Οικονομίδης, Θίσβιος, Καμπάνης, Λαζαρίδης, Μακρίδης, Καραγιάννης.

ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ

Σημαντική συμβολή στην επιθεώρηση τα επιθεωρησιακά θέατρα ΑΚΡΟΠΟΛ και ΒΕΜΠΟ που μας χάρισαν σπουδαίες παραστάσεις. Στο ΘΕΑΤΡΟ ΑΚΡΟΠΟΛ οι επιχειρήσεις Βασίλη Μπουρνέλη με συγγραφείς τους Ασημακόπουλο, Σπυρόπουλο, Παπαδούκα, μουσικοσυνθέτη το Γιώργο Μουζάκη και σκηνογράφο το Γιώργο Ανεμογιάννη. Στο ΘΕΑΤΡΟ ΒΕΜΠΟ η Σοφία Βέμπο με τον Μίμη Τραϊφόρο.

ΣΤΑΥΡΙΔΗΣ

Άλλοι παραγωγοί επιθεωρησιακών παραστάσεων ήταν ο Τάκης Μακρίδης ΘΕΑΤΡΑ ΡΕΞ («Φάτους πριν σε φάνε» των Καμπάνη-Μακρίδη) και ΜΕΤΡΟΠΟΛΙΤΑΝ («Οδός ονείρων») του Μάνου Χατζιδάκι.

ΧΑΤΖΗΧΡΗΣΤΟΣ

Ο Κώστας Χατζηχρήστος , το μεγάλο αστέρι της επιθεώρησης.

ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ

Ο Βαγγέλης Λιβαδάς, σύζυγος της Σμαρούλας Γιούλη έχει προσφέρει αξιόλογες θεατρικές παραγωγές στα ΘΕΑΤΡΑ ΠΑΡΚ και ΒΕΜΠΟ με νέους συντελεστές (Λαζόπουλος, Φασουλής, Κιμούλης, Ξανθούλης, Πιατάς, Κραουνάκης, Παναγιωτοπούλου).

ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ

ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ

ΠΙΑΤΑΣ

Ο Νίκος Σοφιανός, ΘΕΑΤΡΟ ΑΘΗΝΑΙΟΝ «Σας αρέσει το πασοκολλητό» των Καμπάνη, Μακρίδη.

ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ

ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ

Ο Νίκος Ρίζος με μακρόχρονη, πετυχημένη επιχειρηματική δραστηριότητα και συνεργάτες τους Κωσταντάρα, Κοντού, Χρονοπούλου, Γκιωνάκη, Βουτσά, Νικολαίδη, Ρίζου.

ΑΝΝΑ ΚΑΛΟΥΤΑ

ΣΑΠΟΥΝΤΖΑΚΗ

Οι Αδελφοί Μαροσούλη, ΘΕΑΤΡΑ ΔΕΛΦΙΝΑΡΙΟ,ΟΡΦΕΑΣ,ΚΑΛΟΥΤΑ,ΑΘΗΝΑ με προσεγμένες και μεγάλου κόστους παραγωγές.

ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗΟ Αλέξανδρος Παρίσης, ΘΕΑΤΡΑ ΑΚΡΟΠΟΛ, ΠΕΡΟΚΕ, ο Τάσος Τσιβουτζίδης, ΘΕΑΤΡΟ ΑΛΣΟΣ.ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ Scan-151207-0028

Επιμέλεια,αρχείο Γ.Λ

fb-share-icon2000
Tweet 2k
error: Content is protected !!